2.11.12

Terug van weggeweest..

Zo, da's lang geleden, dat ik hier was! Nou ja, niet dat ik híer was, maar wel dat ik zichtbaar aanwezig was. Bof ik nog dat ik geen enorme schare trouwe volgers heb, die ik zo jammerlijk in de steek liet, maar voor mijn trouw tiental: excuses!
Het was geen onwil, zullen we maar zeggen, maar een gevolg van een flinke energiedip. Die ga ik nu met een vitaminepil te lijf, en het lijkt zowaar te werken! Ik hoop maar dat het effect aanhoudt, want ik ben wel moe van het moe zijn.
Hoewel ik het misschien zou willen ben ik in de tussentijd niet in winterslaap gegaan, hoor. De afgelopen herfstvakantie was ik zelfs een ietwat chagrijnige, maar toch verantwoorde moeder, die met haar kroost in het bos ging wandelen en uren met ze knutselde. Laat ik dat dan ook maar met jullie delen.
Sinds kort heb ik de stap naar Pinterest gemaakt, en ik vond er (nóg meer) inspiratie. Met de kids stortte ik mij op de zgn. multimedia art. En ze (5 en 7) vonden het fantastisch! Zelfs mijn grote stoere zoon, die bepaald geen knutsel-en-kleurder is. Ik doorliep met hen de volgende stappen:

1: Zelf lijm maken! Een beetje geknoei, maar goedkoop en effectief. Ik mengde een kopje water met 3 eetlepels bloem en een eetlepel suiker. Daarna verwarmen, water toevoegen tot de gewenste dikte en een klein scheutje azijn (ruikt het ook direct naar lijm). Simpel en doeltreffend. Het lastigst is het klontvrij krijgen, én om het netjes in een potje of bakje te krijgen... Maar de keuken is weer keurig schoon geworden.

2: Een kant en klaar canvasdoek beplakken met stukken krant/folder/tijdschrift. Ik gaf ze de opdracht het helemaal vol te plakken. Een flinke klus, en met stap 1 en 2 was onze eerste knutselsessie dan ook gevuld. Daarna moest de boel toch drogen.

3: De volgende sessie begon met het schilderen. De kinderen kregen op hun bordje 3 kleuren acrylverf naar keuze en een potige kwast, en moesten daar hun beplakte canvas mee vullen. Er werd volop geëxperimenteerd met mengen, met transparant en dekkend.. het is prachtig om te zien hoe kinderen zelf verschillende technieken ontdekken als ze puur een vlak vullen, en niet meer een 'plaatje' maken.

4: De föhn werd er bij gehaald om verder te kunnen. Op de droge verflaag mochten de kids met een kleiner penseel en stempels patronen en figuren aanbrengen in enkele andere, door hen gekozen, kleuren acrylverf.

5: Tot slot werden stickers, tijdschriftplaatjes, papier, wrijfplaatjes, poezieplaatjes en stiften tevoorschijn gehaald. Met hun zelfgekozen schatten werd het doek afgemaakt. En ze waren reuze trots op het resultaat. Ik ga er nog een laag vernis over doen, maar wil jullie toch vast het resultaat laten zien.

Gemaakt door mijn stoere boy


het kunstwerk van de knutselprinses
Klein mannetje van twee deed ook heel even mee...
En natuurlijk deed mem ook vrolijk mee!




Oh... En vergeet ik nog stap 0 en 6! Stap 0: kliederschorten en kranten, want alles komt er onder te zitten, en stap 6: proberen je kids zover te krijgen dat ze alles schoonmaken en opruimen, om daar vervolgens zelf de halve middag/ avond mee bezig te zijn....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je mijn blog leest! Ik vind het fijn om wat van je te horen.