6.4.13

Bijzonder klantje

Meet Brendan, mijn eerste internationale klant. Hij woont helemaal aan de andere kant van het grote water. En draagt een slab.. Vanonder mijn naaimachien!
Hoe dat zo komt? Dat heeft alles te maken met de reden waarom Brendan op achtjarige leeftijd nog een slab nodig heeft. Zijn moeder kreeg tijdens haar zwangerschap het cytomegalovirus, of CMV. Dit is een tamelijk onbekend maar veel voorkomend virus. In principe is het virus onschuldig, maar wanneer een moeder hier tijdens haar zwangerschap mee besmet wordt, kan dit grote gevolgen hebben voor het kindje in haar buik.
Dit gebeurde ook Natasja, en kennisje van mij. Je leest haar indrukwekkende verhaal hier. Via internet zocht zij contact met lotgenoten, en zo ook met Tracy, de moeder van Brendan.
Wat verbazingwekkend blijft is de onbekendheid van CMV. Ik las dat het in de VS vaker voorkomt bij ongeboren kinderen dan het Downsyndroom, of spinae bivida (een zgn open ruggetje), terwijl het vele malen onbekender is. En in principe kan het risico op besmetting vrij eenvoudig worden verkleind of misschien zelfs vermeden. Wereldwijd wordt dan ook een strijd gevoerd: Stop CMV!
De moeder van Brendan voert daarnaast nog haar eigen strijd. Heel graag zou ze een rolstoelbus kopen om Brendan zelf te kunnen (blijven) vervoeren. Lees meer er over, Hier, en dan begrijp je ook hoe het ontwerp van de slab is ontstaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je mijn blog leest! Ik vind het fijn om wat van je te horen.